Dom woskowych ciał/film/Dom+woskowych+cia%C5%82-2005-1148662005
pressbook
Inne
Informacje o produkcji
To, co zaczyna się jako weekendowy wyjazd sześciorga przyjaciół, przemienia się w zatrważającą walkę o życie w filmie DOM WOSKOWYCH CIAŁ, interesującym remake’u klasycznego horroru z roku 1953. Współczesna wersja została wyprodukowana przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa, pracujących w ramach wytwórni Dark Castle Entertainment. Podróż na największe międzyuczelniane zawody futbolowe przybiera zły obrót, gdy Carly (ELISHA CUTHBERT), Paige (PARIS HILTON) i ich przyjaciele decydują się przenocować na polu noclegowym, a dopiero rankiem wyruszyć na zawody. Po spotkaniu tajemniczego kierowcy cała szóstka jest nerwowa, Carly ma dodatkowo pełne ręce roboty, próbując nie dopuścić do bójki pomiędzy swoim chłopakiem Wadem (JARED PADALECKI) i kąpanym w gorącej wodzie bratem Nickem (CHAD MICHAEL MURRAY). Następnego dnia po przebudzeniu przyjaciele stwierdzają, że ktoś unieruchomił ich samochód. Pozbawieni środka komunikacji, przyjmują ofertę mieszkańca Ambrose, który proponuje im podwiezienie do tego jedynego na przestrzeni wielu mil miasteczka. Po przyjeździe na miejsce oglądają największą atrakcję mieściny, Gabinet Figur Woskowych, pełny wspaniałych, niezwykle realistycznych figur woskowych. Jak wkrótce się przekonają, nie bez przyczyny figury wyglądają jak prawdziwe. Przyjaciele, ścigani przez obłąkanego mordercę, odkrywają mroczne sekrety miasta, muszą stoczyć krwawą walkę, w której stawką są ich życia. Wydostaną się z Ambrose lub już na zawsze staną się eksponatami gabinetu figur woskowych. * * * Warner Bros. Pictures we współpracy z firmami Village Roadshow Pictures i Dark Castle Entertainment przedstawia film Dom Woskowych Ciał, w którym występują ELISHA CUTHBERT, CHAD MICHAEL MURRAY, BRIAN VAN HOLT, PARIS HILTON, JARED PADALECKI, JON ABRAHAMS i ROBERT RI’CHARD. Film wyreżyserował JAUME COLLET-SERA, producentami są JOEL SILVER, ROBERT ZEMECKIS i SUSAN LEVIN. Scenariusz CHAD HAYES i CAREY W. HAYES. Producenci wykonawczy HERBERT W. GAINS, STEVE RICHARDS, JOHN KIRBY i BRUCE BERMAN. Współproducent RICHARD MIRISCH. Zdjęcia STEPHEN WINDON; kierownictwo produkcji GRAHAM “GRACE” WALKER; montaż JOEL NEGRON; muzyka JOHN OTTMAN. Dom Woskowych Ciał na całym świecie dystrybuowany jest przez Warner Bros. Pictures, firmę należącą do koncernu Warner Bros. Entertainment Company, na terenie niektórych państw dystrybucją filmu zajmuje się firma Village Roadshow Pictures. * * * http://www.domwoskowychcial.pl
ODWIEDŹ SŁAWNY GABINET FIGUR WOSKOWYCH TRUDY’EGO
Firma Dark Castle Entertainment, która wyprodukowała przebojowy thriller Gothika i udane remaki horrorów Dom na przeklętym wzgórzu i 13 duchów, tym razem przedstawia nam film Dom woskowych ciał, mroczną opowieść o wycieczce sześciorga przyjaciół, która przybiera niespodziewany i przerażający obrót. Grupa staje się celem polowania tajemniczego zabójcy, pragnącego wzbogacić o nowe postaci swoją potworną kolekcję niezwykle realistycznych postaci z wosku. - Dom woskowych ciał to współczesne spojrzenie na filmy z gatunku slasher, kręcone w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych – mówi producent Joel Silver, współzałożyciel (wraz z Robertem Zemeckisem) wytwórni Dark Castle, która rozpoczęła działalność w roku 1999 od realizacji filmu Dom na przeklętym wzgórzu. – To jak jazda górską kolejką, ten film dotyka naszych najbardziej pierwotnych lęków, obaw przed staniem się ofiarą polowania, strachu przed uwięzieniem. Film rzuca nas w sam środek koszmaru, w którym wszystko, co nas otacza nie jest rzeczywiste, a ucieczka niczego nie rozwiązuje. Tytuł filmu – Dom woskowych ciał – nawiązuje do zrealizowanego w roku 1953 klasycznego obecnie horroru, w którym w roli utalentowanego rzeźbiarza, tworzącego woskowe figury, wystąpił Vincent Price. – W woskowych figurach jest coś naprawdę fascynującego – mówi Silver. – Budzą niepokój, na ich widok przechodzą ciarki po plecach, nie można przestać się im przyglądać. Nagła zmiana akcji następuje, gdy okazuje się, że postać grana przez Price’a ukrywa pod warstwą wosku ciała swych jak najbardziej prawdziwych ofiar. Poza tą ogólną ideą, Dom woskowych ciał zrealizowany przez Dark Castle, nie ma wielu cech wspólnych z produkcją sprzed ponad półwiecza. – Bardzo podobał nam się pomysł muzeum z woskowymi figurami, kryjącymi wewnątrz ciała prawdziwych ludzi, wykorzystaliśmy więc go jako punkt wyjścia i stworzyliśmy całkowicie nową fabułę, która jest jeszcze bardziej przerażająca od oryginalnej. - Naprawdę zrobiliśmy wszystko co można, jeśli chodzi o pracę w wosku – zgadza się reżyser Jaume Collet-Serra. – Krew i wosk tworzą wspaniałą kombinację, jednocześnie seksowną i przerażającą. Podczas pracy na planie udało nam się zrobić z woskiem rzeczy, jakich nigdy wcześniej nie widziano w filmie. Stworzyliśmy całe miasteczko wypełnione woskowymi postaciami, zaś w spektakularnym finale dom woskowych ciał i nasi aktorzy są otoczeni płomieniami. Po obejrzeniu tego filmu już nigdy nie spojrzycie na wosk tak jak kiedyś. Scenariusz autorstwa Chada Hayesa i Carey’a W. Hayesa, braci bliźniaków, autorów licznych scenariuszy telewizyjnych, między innymi do serialu science-fiction Mysterious Ways, opowiada o grupce przyjaciół, która wyrusza na mecz futbolowy. Ich przeciwnikami jest para potwornych braci bliźniaków, która zamierza uwięzić i zabić swe ofiary, by uczynić z nich stałych mieszkańców ich potwornego miasteczka. - Chad i Carey napisali naprawdę oryginalny scenariusz, w którym występują ciekawe postaci i unikatowe miejsca – mówi producentka Susan Levin, piastująca stanowisko wiceprezesa do spraw produkcji w firmie Silver Pictures – nadzorowała ona produkcję filmu, była też producentką filmu Gothika. – Horror to tradycyjnie opowieść o silnych kobietach znajdujących się w niebezpieczeństwie, które w końcu dają sobie radę. Nasz film prezentuje nieco odmienne spojrzenie, mamy w nim siostrę i brata, którzy na początku filmu niezbyt dobrze się ze sobą dogadują, a którzy muszą się pogodzić, jeśli chcą przeżyć. - W horrorach mamy zazwyczaj jakąś zewnętrzną siłę, która zmienia życie bohatera, który albo daje sobie z tym radę, albo też próbuje uciec – mówi Jaume. – Kiedy próbuje ucieczki, zazwyczaj ginie, jeśli jednak próbuje stawić czoła swojemu przerażeniu, zazwyczaj udaje mu się ujść z życiem. W tym filmie mamy brata i siostrę, dla których największym zagrożeniem są ich własne relacje. Nie tylko muszą odnaleźć w sobie siłę; muszą także poradzić sobie z własnymi problemami, muszą sobie zaufać, do pokonania ich prześladowców konieczne jest bowiem współdziałanie. W roli Carly, ambitnej studentki, marzącej o karierze w Nowym Jorku, filmowcy obsadzili Elishę Cuthbert, znaną młodą aktorkę, sławną z występu w przebojowym serialu stacji Fox 24 godziny, a także z tytułowej roli w komedii Dziewczyna z sąsiedztwa. - Elisha to bardzo utalentowana aktorka – mówi Silver. – Ma w sobie siłę, potrafi odnaleźć się zarówno w dramacie, jak i w komedii, wiedzieliśmy, że idealnie nadaje się do roli Carly, osoby doskonale wiedzącej, jakie są jej cele i jak ma wyglądać jej przyszłość, która nagle znajduje się w samym środku walki, której stawką jest jej życie. - Carly różni się od wszystkich pozostałych postaci, jakie grałam dotychczas – mówi Cuthbert. – Niespecjalnie przejmuje się ubraniami czy modą, najbardziej zależy jej na karierze. I nagle musi walczyć o życie. Jej brat, Nick, lubi grać twardziela, wcześniej już brał udział w rozmaitych bójkach. Ale nigdy coś takiego nie przydarzyło się Carli, nie mówiąc już nawet o koszmarze podobnym do tego, w jakim przyszło wziąć jej udział. Nie jest Larą Croft – działa tylko dzięki adrenalinie. Chad Michael Murray, gwiazda popularnego serialu One Tree Hill, gra Nicka, brata Carly, odrzucającego ją ze względu na jej zachowanie, które uważa za wywyższanie się. – Sądzę, że Nick to ktoś, kto w dzieciństwie przejawiał duży potencjał, ale nigdy nie był wystarczająco dobry, by móc równać się ze swoją nadmiernie ambitną siostrą – zastanawia się Murray. – W końcu zbuntował się, zaczął wszczynać bójki i zrobił się z niego prawdziwy zabijaka, choć – tak naprawdę – w głębi serca wcale nim nie jest. Wyzwaniem dla mnie było pokazanie, że oprócz złości i frustracji jest w nim także wrażliwość. - Chad doskonale poradził sobie z pokazaniem, że pod fasadą twardego faceta kryje się coś więcej, że naprawdę zależy mu na przyjaciołach i siostrze – mówi Jaume. – Widząc go wie się, że to ktoś, kto przyjmie wyzwanie i będzie o nią walczył, by ją ochronić. Współzawodnictwu „złego” i „dobrego” bliźniaka, czyli Nicka i Carli, dorównują pokrętne relacje ich prześladowców. Obie pary zmagają się ze swą tożsamością, poczuciem niższości i brakiem zaufania. - Chad i Elisha stworzyli naprawdę przekonujące ekranowe rodzeństwo – zauważa Levin. – Widz czuje napięcie między nimi, jest świadom, że coś ich poróżniło. Dodaje to ich wzajemnym stosunkom mocy i głębi. W przeciwieństwie do szukającego zwady Nicka, chłopak Carly, Wade, jest „normalnym, spokojnym facetem” – mówi Jared Padalecki, który wystąpił wraz z Murray w filmie Gilmore Girls, a ostatnio widzieliśmy go w filmie fabularnym Flight of the Phoenix. – Kończy uczelnię i nie do końca wie, co ma robić ze swoim życiem. Wade liczy się w Gainesville, ale boi się przenieść do Nowego Jorku razem z Carlą, gdzie byłby jeszcze jedną małą płotką w bardzo dużym stawie. Jest to przyczyną napięć między nimi, a wszystko pogarsza się jeszcze, gdy obok nich jest Nick. Pomimo tego, że Wade jest miłym facetem, ginie wskutek swojej nie mającej granic ciekawości. - Wade wchodzi do domu woskowych ciał choć nie ma tam nic do załatwienia – wyjaśnia Jaume. – Idzie do garażu po część do samochodu, zamiast poczekać na właściciela, który ma mu ją przynieść. Wchodzi do domu Sinclaira, myszkując we wnętrzu - Po tygodniach kręcenia zdjęć, w trakcie których Jared grał tego miłego, niezwykle ostrożnego faceta, nie miałem pojęcia jak zachowa się w scenach, w których stanie się celem ataku, gdy będzie oblewany woskiem – kontynuuje reżyser. – Był jednak niesamowity. W jego oczach widziałem prawdziwy strach, gdy nagle zgasło światło w pomieszczeniu, kiedy nie wiedział, gdzie jest zabójca. A potem, gdy morderca przygotowuje Wade’a do nawoskowania, gra aktorska Jareda jest niezwykle prawdziwa. Jego cierpienie dodaje tej naprawdę strasznej scenie dodatkowego realizmu. Śmierć czeka także najlepszą przyjaciółkę Carly, Paige, graną przez Paris Hilton. - Paris była zachwycona możliwością gry, pracowała naprawdę ciężko – mówi Silver. - Paige to taka dziewczyna z małego miasteczka – o swojej postaci mówi Hilton. – Wspiera dążenia Carly, ale sama nie widzi się gdziekolwiek poza Gainesville. Cieszy ją to, co ma. W znalezieniu klucza do tej postaci pomogły mi moje doświadczenia z planu reality show The Simple Life. W trakcie realizacji udaliśmy się do Luizjany, rozmawiałam tam z mnóstwem osób, które po prostu nie wyobrażają sobie życia w wielkim mieście. - Paris porządnie przygotowała się do tej pracy – przyznaje Jaume. – Zjawiła się na planie chętna do nauki, bardzo ciężko pracowała nad swoją postacią, próbując znaleźć ton głosu właściwy dla Paige, ustalając jej miejsce w grupie. Hilton mówi o swojej pierwszej poważnej roli filmowej – Wyzwaniem było dla mnie pokazanie prawdziwego strachu, pójście w miejsce, które naprawdę mnie przerażało. Bardzo trudna była też dla mnie realizacja sceny mojej śmierci. Mam nawet siniaki i mogę to udowodnić! Ale mam chyba najfajniejszą scenę śmierci w całym filmie. Wygląda niesamowicie. Robert Ri’chard gra chłopaka Paige, Blake’a, który odnajduje skrót na ekranie swojego ręcznego GPS – skrót, który pośle pasażerów samochodu prosto w śmiertelną pułapkę. - Blake jest gospodarzem tego weekendu – mówi Ri’chard, którego oglądaliśmy ostatnio obok Samuela L. Jacksona w filmie pod tytułem Coach Carter. – Jest w centrum grupy, stara się, by wszyscy świetnie się bawili. Pozostali nawet nie pomyśleliby o wspólnym spędzeniu czasu, gdyby nie on. To Blade zaprosił na wycieczkę Nicka i jego kolegę Daltona, dwójkę, która sprawiła, że weekend wygląda całkowicie inaczej, niż spodziewali się tego pozostali. - Podobnie jak Wade, Blake nie chce stawić czoła swoim problemom, obaj są przez to narażeni na niebezpieczeństwo – mówi Jaume. - Wade nie chce podjąć ryzyka przeprowadzki do Nowego Jorku razem z Karlą. Blade nie chce przyjąć do wiadomości, że jego dziewczyna może być w ciąży. Ich decyzja „ucieczki” od rzeczywistości, może mieć śmiertelnie niebezpieczne konsekwencje. Ostatnim członkiem grupy jest Dalton, pracownik zakładu oczyszczania miasta, któremu od dawna podoba się Carla, stara się ukryć za obiektywem swojej nierozłącznej kamery wideo. - Dalton to nieśmiały facet, pochodzi z rodziny znacznie biedniejszej niż pozostali – zauważa Abrahams, doświadczony aktor, mający w swojej karierze tak znane filmy, jak Poznaj mojego tatę i Straszny film, - wykorzystuje więc kamerę, by wkraść się w grupę. Pomaga mu to przełamać barierę społeczną. O postaci Daltona mówi Jaume - Dalton dodaje do filmu nieco komizmu, Jon włożył w swoją kreację mnóstwo energii. Improwizował, mówił teksty, których nie było w scenariuszu, wszystko po to, by sceny z udziałem grupki znajomych wyglądały realistycznie. Nawet kiedy nie byłem na planie i oficjalnie wcale nie pracowaliśmy, Abrahams przesiadywał z innymi aktorami i kręcił swoją kamerą, próbując złapać jakieś urywki, które można byłoby wykorzystać w filmie. Niczego nie podejrzewających przyjaciół w śmiertelną pułapkę wabią bracia Bo i Vincent Sinclairowie. Brian Van Holt, znany z ról w filmach Helikopter w ogniu i S.W.A.T., wcielił się w podwójną rolę. Gra Bo, właściciela stacji benzynowej, a także jego obdarzonego duszą artysty, lecz niemniej sadystycznego brata bliźniaka Vincenta. – Wiele wysiłku kosztowało mnie wydobycie tego mroku, poświęcenie się tym postaciom – przyznaje Van Holt, który pracując nad więzami, łączącymi jego postaci, kierował się uczuciami łączącymi jego i jego siostrę bliźniaczkę. – Ta rola z pewnością dała mi w kość. Niemniej jednak, z aktorskiego punktu widzenia, sprawiła mi także wiele radości. - Brian nie tylko doskonale zagrał te dwie, bardzo charakterystyczne postaci – zauważa Jaume. – Pamiętajmy, że w kostiumie Vincenta nosił maskę, przez którą widział jedynie na jedno oko, musiał wtedy manewrować na wywoskowanej podłodze. Nie było to wcale łatwe. Zagrał ze skutkiem, który jest naprawdę przerażający. Silver i Levin w osobie Jaumego znaleźli doskonałego, znanego reżysera reklamówek, słynnego w środowisku filmowym z umiejętności budowania krótkich dzieł fabularnych. Jego umiejętności sprawiły, że był idealnym kandydatem do poprowadzenia zespołu młodych aktorów, do zabrania ich na przerażającą wycieczkę, na nowo definiującą pojęcie strachu. - Bez przerwy rozmaite taśmy pokazowe reżyserów reklamówek – mówi Levin. – Jednak kiedy oglądałem dzieła Jaumego, naprawdę zwracały na siebie uwagę. Mają w sobie jakiś mrok, i choć każda z jego reklamówek jest niepowtarzalna, wszystkie mają podobny ogólny styl. Pokazałem je Joelowi, który po ich obejrzeniu chciał jak najprędzej spotkać się z ich autorem. - Jaume wywarł na mnie największe wrażenie nawet nie swym wspaniałym talentem do pokazywania obrazów, a pełnym zrozumieniem scenariusza i fabuły, zwłaszcza jeśli chodzi o bohaterów – mówi Silver o pierwszym spotkaniu z reżyserem. – Dla niego było bardzo ważne, by relacje pomiędzy bohaterami były realne, były integralną częścią opowieści. Miał kilka dobrych pomysłów a także dopracowaną koncepcję tego, w jaki sposób powinno się opowiedzieć tę historię. - Nie chciałem, by film miał wygładzony wygląd – wyjaśnia Jaume. – Chciałem nadać mu nawet pozory bałaganu, chciałem, by był swoistym dokumentem, zwłaszcza na początku. Potem, wraz z rozwojem fabuły, gdy bohaterowie zaczynają zdawać sobie sprawę z przerażającej prawdy, wizualny styl filmu zmienia się na bardziej kontrolowany i stylizowany – nigdy jednak aż tak, by przesłoniło to bohaterów opowieści lub samą fabułę. W bliskiej współpracy z autorem zdjęć do filmu, Stevem Windonem (Anakondy: polowanie na krwawą orchideę, Piekielna głębia), Jaume stworzył założenia, które miały rządzić wyglądem filmu. Chodziło, między innymi, o używanie oświetlenia zgodnego z naturalnym, a także o kręcenie z ręki. - Jaume ma totalnie unikatowy sposób filmowania – zauważa Silver. – Wszystko, co wygląda na przypadkowe, surowe i niedopracowane, jest w rzeczywistości starannie zaplanowane, dzięki temu początek filmu jest taki pełen energii. Następnie płynnie przechodzimy do bardziej skomplikowanych ujęć, służących podkreśleniu i zintensyfikowaniu strachu widowni. - Jaume kręci tak, że człowiek czuje strach nawet wtedy, gdy zdjęcia są robione nie do horroru – dodaje Jared Padalecki. Reżyser wykorzystał także specyficzny cykl produkcyjny filmu, wskutek którego pierwsza część była kręcona praktycznie chronologicznie. – Kiedy realizowaliśmy sceny, w których widzowie poznają bohaterów, nasi aktorzy również dopiero poznawali swoje postaci – mówi Jaume, który zachęcał aktorów do improwizowania. – Ze względu na terminarz ekipy, nie mogliśmy przeprowadzić pełnej próby aktorskiej aż do ostatniej nocy przed pierwszym dniem zdjęciowym. Wszystkie więzi pomiędzy aktorami powstały tamtej nocy. - Kiedy spotkałam pozostałych aktorów - przypomina sobie Paris Hilton, - wszystko wyglądało tak, jakbyśmy znali się od wieków. Elisha Cuthbert uważa, że rzadko spotykany cykl zdjęciowy filmu pomógł w zbudowaniu wiarygodnej więzi pomiędzy Carlą i jej oprawcą Bo. – To była bardzo wyczerpująca, intensywna fizycznie część filmu, a jednocześnie musiałam jakoś reagować na to, co się dzieje, nie mogąc krzyczeć ani w ogóle wydawać żadnych dźwięków – opowiada Cuthbert. – To były bolesne sceny, na szczęście dzięki temu, że kręciliśmy je w kolejności chronologicznej, miałam z czego czerpać, konflikt tych dwóch postaci był już bardzo wyraźnie zarysowany. - Elisha zrobiła na mnie wielkie wrażenie, zwłaszcza realny tych scenach – mówi Jaume. – Krótko mówiąc, przez dwa dni była w zasadzie przywiązana do krzesła, spocona i pobita. Ujęcie po ujęciu, za każdym razem wspaniale grała, jej twarz budziła wielkie emocje, a jednocześnie czuło się w niej siłę, to było na pewno niezwykle wyczerpujące. Była jednak na tyle hojna, że za każdym razem dawała z siebie wszystko. Van Holt, podobnie jak pozostali aktorzy, jest zachwycony wizją reżysera, naciskiem jaki położył na charakter relacji łączących bohaterów. – Uwielbiałem z nim pracować – mówi. – Jest bardzo otwarty i komunikatywny, od czasu to czasu, kiedy nie mogłem jakoś wejść w skórę mojej postaci, nie wiedziałem jak zagrać, dawał mi wskazówki dotąd, aż wszystko grało. - Pracowali naprawdę ciężko – mówi Jaume o obsadzie. – Nie jest łatwo umierać.
POEZJA WOSKU: KILKA SŁÓW O PRODUKCJI
Akcja filmu dzieje się głównie w fikcyjnym miasteczku Ambrose, niepokojąco spokojnym zakątku gdzieś na uboczu Luizjany. Film zrealizowano w studiach Warner Roadshow Studios w Queensland, w Australii, a także w miejscowości Guanaba, leżącej o 45 minut jazdy od terenów wytwórni. Na miejscu reżyser Jaume, autor zdjęć Steve Windon i kierownik produkcji Graham “Grace” Walker (Gothika, Statek widmo) od podstaw wybudowali główne dekoracje do filmu. - Wybudowaliśmy statek pasażerski do Statku widmo. Wybudowaliśmy wnętrze przytułku dla obłąkanych do Gothiki – mówi Silver. – Do Domu woskowych ciał wybudowaliśmy całe miasteczko. - Przeczytałem scenariusz i od razu zaplanowałem Ambrose, w tym samym czasie scenariusz przeczytał też Grace. Również zrobił plan miasteczka, po czym okazało się, że nasze plany są identyczne – przypomina sobie Jaume. – Kiedy przyszedł czas na określenie stylu tej miejscowości, Joel powiedział, że chce czegoś bardziej specyficznego, niż „normalne” miasteczko, czy też miejscowość z widocznymi akcentami gotyku, jakich pełno jest w horrorach. - Jak często buduje się miasto dla potrzeb filmu? – pyta Silver, który wyprodukował ponad 40 filmów. Producent twierdzi, że Ambrose było pierwszym miastem powstałym specjalnie do filmu, z jakim miał kiedykolwiek do czynienia. – W przypadku wszystkich produkcji Dark Castle, chcemy pokazać specjalne, zapadające w pamięć miejsca, takie, jakie wcześniej nie pojawiały się w horrorach. W przypadku Ambrowe mieliśmy okazję pójścia jeszcze o krok dalej. Silver zasugerował zespołowi projektantów, by przyjrzeli się małemu, wschodnioafrykańskiemu miastu Samara. Jest to odkrycie architektoniczne ostatnich lat, choć już w latach 30. ubiegłego wieku miasto służyło za inspirację dla włoskich projektantów związanych z ruchem modernistycznym. Zasłużyło sobie nawet na przydomek „Miami Afryki”. Producent wykonawczy Herb Gains znalazł idealne miejsce do wybudowania Ambrose na obszernym pastwisku w Guanabie. – To było ogromne, otwarte pole, otoczone wzgórzami. Czuło się tam aurę odosobnienia – mówi Gains. - Musieliśmy przegonić krowy – mówi Walker, którego stolarze i robotnicy w zaledwie 10 tygodni przemienili trzyakrowe pastwisko w miasteczko Ambrose.. Przed wybudowaniem budynków nasi pracownicy wykopali rowy i doprowadzili wodę i elektryczność, położyliśmy pod ziemią ponad dwie i pół mile instalacji, dzięki której Windon i zespół oświetleniowców mógł indywidualnie kontrolować każdy z 750 reflektorów, jakie rozmieszczono w najważniejszych miejscach miasteczka. Wzdłuż zakurzonej głównej ulicy i ciągnących się spękanych chodników, pracownicy Walkera zbudowali stację benzynową, kino, punkt fryzjerski, sklep butli kilka starych domów. Na końcu drogi wybudowano kościół i cmentarz, a jeszcze dalej, na wzgórzu, powstał dom Sinclairów. Nad zapomnianym miasteczkiem Ambrose góruje budynek głównej atrakcji osady, Gabinet Figur Woskowych Trudy’ego. Pechowi goście szybko stwierdzają, że cały dom jest wykonany z wosku – począwszy od samego budynku, poprzez nowoczesne wyposażenie, aż do bibelotów i mebli. Wewnątrz widać liczne figury z wosku, upozowane w tańcu, zdające się żyć zatrzymane w czasie. - Grace, który zaprojektował Gabinet Figur Woskowych, umieścił w nim wiele znaczących szczegółów – mówi Silver. – Widz od samego początku przygląda się temu dziwnemu domowi, a im więcej uwagi zwraca na szczegóły, tym bardziej dom zdaje się niepokojący. Podczas budowy Gabinetu zużyto 20 ton wosku. Budynek powstał z tradycyjnych materiałów, które pokryto potem natryskiwanym woskiem. – Najlepszy dla naszych celów, zwłaszcza pod względem koloru, był naturalny wosk pszczeli – informuje Walter. – Jest on brązowy, z przebłyskami koloru złotego i pomarańczowego. Wykorzystywaliśmy go jako podkład, z niego także korzystał Vincent. Cztery główne plany, wchodzące w skład Domu Woskowych Ciał – salon, pokój muzyczny, kuchnia i złowieszczy warsztat w piwnicy – wykonano w dwóch egzemplarzach. Drugi, zmodyfikowany plan wykorzystano w klimatycznym finale filmu, w trakcie którego dom ogarniają płomienie, z wolna topiące jego woskowych mieszkańców. - Musieliśmy utrzymać wosk w stanie półpłynnym przez dziesięć minut czasu ekranowego – mówi Jaume. – To była najtrudniejsze do zrealizowania. Nie ma żadnych opisów, żadnych recept, które mówiłyby, w jaki sposób spreparować wosk bez użycia ciepła tak, by wyglądał, jakby się topił. Nie mogliśmy wykorzystywać niczego gorącego z oczywistych względów, mieliśmy tam przecież aktorów. Pracownicy Walkera eksperymentowali z różnymi rodzajami wosku, a w końcu udało im się stworzyć właściwą mieszankę, z której można było stworzyć „miękkie plany”, reagujące na dotyk aktorów. Po każdym ujęciu powierzchnie w domu i meble były cierpliwie odmalowywane i przywracane do poprzedniego stanu. - W pracy projektanta najbardziej podoba mi się możliwość pracy z tak utalentowanymi ludźmi – Walker chwali swoich pracowników. – To wspaniałe uczucie widzieć, że coś, co zaprojektowałeś, nabiera życia, a nawet przewyższa twoje oczekiwania. Kolejny ze wspaniałych planów, zaprojektowanych przez Walkera, to niepokojąco duży rów, w którym znajdują się ciała zwierząt zabitych na drodze. Przyjaciele znajdują rów w trakcie drogi do Ambrose – jest to mroczna przepowiednia wydarzeń, jakie niedługo będą miały miejsce. Zespół pracowników Walkera stworzył ten plan wykorzystując liczne zwierzęce czaszki departament futra, dokładnie sprawdzone przez urzędników wydziału zdrowia pod kątem bezpieczeństwa. Wykorzystano także fragmenty ciał zwierząt wykonane departament plastiku departament gipsu. (W trakcie przygotowywania tej sceny nie użyto ciał żadnych prawdziwych zwierząt). Całe miejsce spryskano sztuczną krwią, której pozwolono zastygnąć. Dzięki temu osiągnięto końcowy efekt – nie mówiąc o smrodzie, który na planie był równie mocny, jak musiałby być w prawdziwym takim miejscu. - To było naprawdę przerażające – śmieje się Walker. – Wszędzie była sztuczna krew, całe to miejsce cuchnęło. Nie sądzę, że ktokolwiek przypuszczał, że wyjdzie to nam tak prawdziwie okropne! - Kiedy czytałem scenariusz, pytałem siebie – Jak oni to zrobią?” – przypomina sobie Chad Michael Murray. – Jednak jakoś im się udało. Wybudowali całe miasto, opuszczone i bardzo prawdziwe, nie mówiąc już nawet o wszystkich pozostałych wspaniałych planach. Dzięki nim nasze zadanie było o wiele łatwiejsze. - Kiedy pracuje się nad reklamówkami, tak jak ja robiłem to wcześniej, człowiek jest przyzwyczajony do osobistego kierowania działem artystycznym, a także do zajmowania się ekipą zdjęciową – wyjaśnia Jaume. – Podczas pracy na planie filmu fabularnego musiałem pozbyć się części tych obowiązków, musiałem zaufać Grace’owi. To była jedna z moich najlepszych decyzji.
ŚMIERĆ ZA MŁODU: 411 POSTACI Z WOSKU
Kluczem do sukcesu, do stworzenia odpowiednio przerażającej wizji miasteczka Ambrose, było zasiedlenie go grupą woskowych „obywateli”. Kierownikiem 35-osobowego zespołu artystów zajmujących się wyłącznie projektowaniem i tworzeniem woskowych figur był Jason Baird, specjalista od efektów specjalnych i wizualnych. Wcześniej pracował na planie filmów Matrix: Reaktywacja i Matrix: Rewolucje, a także Gwiezdne wojny: Epizod II. Kierowani przez niego ludzie pracowali codziennie po dwanaście godzin, przez siedem miesięcy tworząc wszystkie widoczne w filmie postaci z wosku. Ich dziełem są figury z Domu Wosku, organista i ksiądz w kościele, biorący udział w pogrzebie, widzowie zgromadzeni na niezmiennym pokazie w miejscowym kinie, gdzie bez przerwy wyświetlany jest nakręcony w 1962 roku thriller What Ever Happened to Baby Jane?. (Dobór filmu nie jest przypadkowy, to aluzja do rywalizacji pomiędzy bliźniaczym rodzeństwem, odgrywającym tak znaczną rolę w Domu woskowych ciał.) Figury przedstawiające ofiary Bo i Vincenta, zamordowane i pokryte woskiem, a następnie wystawione w różnych miejscach miasteczka, były znane ekipie jako “martwi ludzie z wosku.” Wykonano je figurek włókna szklanego i przeźroczystego silikonu. Zrobiono także kilka postaci wykorzystanych w scenach akcji, w których są one palone lub łamane. Po dokładnej analizie książek poświęconych anatomii, pracownicy ekipy Barda odlali sztuczne kości, umieszczone pod silikonową skórą – dzięki temu udało się pokazać ciała rozkładające się pod woskową powłoką. Powstały także cztery postacie wykonane całkowicie z wosku, które pokazywały geniusz mieszkańca Ambrose, Trudy’ego Sinclaira, który do ich powstania wykorzystał jedynie techniki tradycyjne (to znaczy, że nikogo przy tym nie zabił). Postaci te umieszczono w Domu Woskowych Ciał. Wiecznymi gośćmi Trudy’ego są dwie kobiety, ubrane w stroje z epoki, siedzący gentleman palący cygaro, a także pokojówka czyszcząca kuchnię. Figury te wymagały nadzwyczajnej opieki, ponieważ były wrażliwe na zmiany temperatury, a materiał z którego je zrobiono był podatny na wysychanie i pękanie. Wszystkie figury pokazane w filmie przedstawiają prawdziwe, żywe osoby. Baird wraz z reżyserem Jaumem ColletemSerrą wziął udział w kilku specjalnych castingach, wybrał wtedy statystów, których odtworzono w postaci figur. Wykonano odlewy ich głów, rąk i ciał, z których powstały formy. W formach tych odlano potem silikonowe powłoki figur. Osoby, których odlewy przedstawiały „martwych ludzi z wosku”, siedzących w kościele i w kinie, odlano kiedy siedziały na tych samych fotelach i krzesłach, na których posadzono potem ich woskowe figury. Zrobiono tak, by zapewnić możliwie najlepsze dopasowanie woskowych postaci. Kiedy nowoodlane figury zostały oczyszczone i poprawione, pracę nad nimi rozpoczynali malarze i perukarze. Ich metodyczna praca polegała na stworzeniu możliwie najdoskonalszej iluzji. W tym celu odlewy były poddawane procesowi makijażu, nakładano na nie peruki, przyklejano zarost. Od odlania postaci do nałożenia na nią ubrania, proces przygotowania gotowej figury trwał około trzech do czterech tygodni. - To był ogrom pracy – mówi Baird. – Jestem bardzo dumny z osiągniętych wyników, z tego, że tak szybko się z tym uwinęliśmy. Trudno jest mi wybrać moją ulubioną postać, ale ostatnio najbardziej podoba mi się chyba staruszka w kościele, ta w kapeluszu i z różańcem w ręku. Wygląda niezwykle realistycznie! (W jednej z kluczowych scen filmu Carly urywa jej rękę). - Byłem pod wrażeniem pracy, jaką wykonał Jason i jego ludzie – mówi Silver. – Za każdym razem, gdy pokazywali mi nowe postaci, prosiłem, żeby zrobili jeszcze więcej. Dodatkowych „ludzi z wosku”, użytych w scenach zbiorowych, takich jak ta w kościele czy kinie, stworzono wykorzystując statystów. Ludzie Bairda nałożyli im silikonowe maski, peruki, a także specyficzne, silikonowe rękawice - posadzono ich potem pomiędzy figurami z wosku. Ludzie Bairda wyrzeźbili także postaci głównych bohaterów, którzy zginęli z rąk bliźniaków. Po śmierci ich ciała skończyły w woskowej skorupie. Los taki spotkał chłopaka Carly, Wade’a, który padł ofiarą krwawego rytuału Vincenta. - Poprzez śmierć Wade’a pokazujemy widzom w jaki sposób Vincent chwyta swoje ofiary i jak pokrywa je – żywcem – woskiem – mówi Jaume, który chciał szczegółowo pokazać cały proces. – Chciałem pokazać, jak naprawdę można kogoś pokryć woskiem. Okazało się, że najbardziej skuteczna metoda polega na napylaniu wosku. Urządzenie służące do tego celu zaprojektował Grace Walter. Był to jeden z najtrudniejszych projektów. Chciałem, by maszyna budziła przerażenie, a jednocześnie była realna i wyglądała na zrobioną domowymi środkami. Przed rozpoczęciem zdjęć do filmu, Jared Padalecki wziął udział w sesji, podczas której zeskanowano jego ciało – otrzymane dane pozwoliły na stworzenie realistycznej figury, wykorzystanej potem w filmie. Wykonano ją w firmie KNB FX w Los Angeles, której pracownicy wyrzeźbili z pianki dokładną replikę ciała aktora, wykorzystaną przy produkcji serii form. W scenach, w których grana przez Padaleckiego postać jest wciąż żywa i porusza się pokryta woskiem, aktor nosił silikonowy kostium, podobny do tych, o jakich pisaliśmy przy okazji omawiania aktorów grających „martwych ludzi z wosku”.
OBSADA
Kanadyjka ELISHA CUTHBERT (Carly) wdarła się na ekrany amerykańskich telewizorów jako córka Kiefera Sutherlanda, Kimberly Bajer, w znakomitym serialu stacji FOX 24 godziny. Aktorka otrzymała właśnie nominację do nagrody SAG za „Najlepsze aktorstwo w serialu dramatycznym”. Cuthbert zakończyła właśnie pracę na planie filmu Dot w reżyserii Jamiego Babbita, w filmie wystąpi również Edie Falco. W roku Cuthbert zagrała w romantycznej komedii Dziewczyna z sąsiedztwa, wraz z Emile Hirsch. Inne filmy z jej udziałem to komedia Old School, film Richarda Curtisa Love Actually, telewizyjne filmy Time at the Top, Mail to the Chief, Airspeed i Believe. Cuthbert rozpoczęła karierę w przemyśle rozrywkowym w wieku siedmiu lat, była wtedy modelką. Wkrótce potem obsadzono ją w stałej roli w serialu Are You Afraid of the Dark? Jako korespondent popularnego programu dla dzieci Popular Mechanics for Kids zwiedziła cały świat. W roku 2001 aktorka wystąpiła w telewizyjnym filmie Lucky Girl. Zagrała w nim szesnastoletnią doskonałą uczennicę, która wpada w nałóg hazardu i stara się wyrwać z matni. Rola ta przyniosła jej nagrodę Gemini przyznaną dla „Najlepszej aktorki”. Nagroda Gemini to kanadyjski odpowiednik nagrody Emmy. Aktorka wychowała się i dorastała w Kanadzie, obecnie mieszka w Los Angeles. Młody aktor, którego talent budzi uznanie zarówno krytyków, jak i widzów, CHAD MICHAEL MURRAY (Nick) to wschodząca gwiazda. Murray występuje obecnie sparring roli głównej w serialu telewizyjnym One Tree Hill. Aktor gra w nim Lucasa Scotta, ponurego intelektualistę, próbującego znaleźć swoje miejsce w Tree Hill. Poprzednie Murray występował w telewizji w filmie Dawson’s Greek, a także w Gilmore Girls. Murray wystąpił jako Książe Charming w zrealizowanej przez Warner Bros. Pictures opowieści A Cinderella Story, jego partnerką była tam Hilary Duff. Dodatkowo, aktor zagrał jedną z głównych ról w doskonale przyjętym remake’u filmu Zakręcony piątek, w którym wystąpili Jamie Lee Curtis i Lindsay Lohan. Murray urodził się i wychowywał w Buffalo, w stanie Nowy Jork. Obecnie mieszka na stałe w Los Angeles. Murray bierze aktywny udział w kampanii antynarkotykowej, adresowanej do dzieci, udziela się także w towarzystwach dobroczynnych, działających na rzecz dzieci i młodzieży. Każdy, kto widział doskonałe role BRIANA VAN HOLTA (Bo/Vincent) zgodzi się, że jest w nim coś wykraczającego poza ramy ekranu. Pierwszym dużym filmem aktora była romantyczna komedia Whipped, Van Holta wystąpił także w kilku odcinkach serialu telewizji HBO Sex w wielkim mieście. Aktor ma na swoim koncie wiele innych ról, dzięki którym rozwinął swój talent. Van Holt wystąpił obok Josha Hartnetta w filmie Ridley’a Scotta Helikopter w ogniu, grając sierżanta rangerów Jeffa Strueckera, dowodzącego konwojem pojazdów, jadących na ratunek pilotowi śmigłowca, zestrzelonego w Mogadiszu w Somalii.. Aktor wystąpił także w filmie Johna Woo Szyfry wojny, w którym w rolach głównych zagrali Nicholas Cage i Christian Slater. Van Holt grał tam młodego oficera margines, przydzielonego do ochrony Indianina Navajo, będącego jednym z ogniw amerykańskiej komunikacji wojskowej w trakcie II wojny światowej. Van Holt wystąpił także w wyreżyserowanym przez Johna McTiernana wojskowym thrillerze Sekcja 8., w którym zagrali John Travolta i Samuel L. Jackson. Inne niedawne filmy z udziałem tego aktora, to S.W.A.T., w którym wystąpili Colin Farrell, Samuel L. Jackson i Michelle Rodriguez, a także Przekręt doskonały, w którym Van Holt zagrał wraz z Edwardem Burnsem parę oszustów, chcących ukraść pieniądze Dustina Hoffmana. Van Holt zagrał niedawno obok Tommy’ego Lee Jonesa w wyreżyserowanym przez Stephena Hereka filmie Man of the House. PARIS HILTON (Paige) zdobyła dla siebie Hollywood dzięki występowi w przebojowym reality show The Simple Life. Paris Hilton, której zainteresowania obejmują film, telewizję i muzykę, jest wschodzącą supergwiazdą. Widzowie pokochali ją i co tydzień śledzili jej losy w kolejnych odcinkach programu The Simple Life. Program pokazywał Paris i jej najlepszą przyjaciółkę, Nicole Richie, które pozostawiły za sobą życie w Los Angeles i zamieszkały na farmie w Altus, w stanie Arkansas. Program, pokazujący osoby wyrwane z naturalnego dla nich otoczenia, był jednym z największych sukcesów sieci FOX. W drugiej części, noszącej tytuł The Simple Life 2, Paris i Nicole przejeżdżają kraj od Miami do Beverly Hills. Paris występuje obecnie w trzeciej serii programu, tym razem pracuje w jednym z licznych biurowców Ameryki. Inne programy telewizyjne z udziałem Paris’ to The O.C., Las Vegas, Veronica Mars i The George Lopez Show. Aktorka zakończyła niedawno prace na planie komedii National Lampoon’s Pledge This!, która wejdzie na ekrany kin jesienią bieżącego roku. Hilton zagra wkrótce w niezależnym filmie Bottoms Up, którego produkcja właśnie się rozpoczęła. Inne filmy z jej udziałem, to – między innymi – Mama na obcasach z udziałem Kate Hudson; Zoolander z Benem Stillerem; The Cat in the Hat w którym wystąpił Mike Meyers; i Wonderland z Valem Kilmerem. Kariera Paris nabiera tempa z każdym nowym projektem, Hilton wydała właśnie swoją pierwszą książkę, zatytułowaną Confessions of an Heiress: A Tongue-in-Chic Peek Behind the Pose. Książka ukazała się na rynku we wrześniu minionego roku nakładem wydawnictw Fireside Kimon Simon and Shuster. Jej książka zadebiutowała na szóstym miejscu listy bestsellerów New York Timesa, nadal utrzymuje się na tej liście. Paris jest także nową twarzą firmy of Guess? Aktorka bierze udział w najnowszej kampanii reklamowej zrealizowanej przez znaną fotografkę Ellen Von Unwerth. Dodatkowo, Paris pracuje obecnie nad płytą, która ukaże się nakładem jej własnej wytwórni Heiress Records, będzie dystrybuowana za pośrednictwem Warner Bros. Records. Piosenki na płycie są nowoczesną mieszanką rocka i popu, w stylu wczesnej Blondie i Madonny. Hilton sygnuje także swoim nazwiskiem linię biżuterii, jaką można nabyć za pośrednictwem www.amazon.com, ma własne perfumy Paris Hilton i zamierza otworzyć na całym świecie własne kluby, noszące nazwę Club Paris. Pierwszy z nich został otwarty w Orlando w minionego Sylwestra. Paris lubi jogę, tenis, bierze udział w licznych przedsięwzięciach dobroczynnych. Jej wsparciem cieszą się organizacje walczące o prawa zwierząt. Paris mieszka w Los Angeles. JARED PADALECKI (Wade) jest najlepiej znany z głównej roli w telewizyjnym serialu Gilmore Girls, w którym grał Deana. Obecnie gra główną rolę w pilocie serialu Supernatural realizowanego przez Warner Brothers Television. Jared wystąpił ostatnio na dużym ekranie w filmie Flight of the Phoenix, w którym wystąpili Dennis Quaid i Giovanni Ribisi. Wkrótce zagra główną rolę w filmie Cry Wolf, który trafi do kin jesienią tego roku. Rok temu aktor zapadł w pamięć widzom filmu New York Minute. Wystąpił także w drugoplanowej roli w komedii Fałszywa dwunastka– była to rola przeznaczona specjalnie dla niego przez reżysera Shawna Levey’a. Obecnie bierze udział w realizacji niezależnego filmu A Little Inside, w którym występują także Kathy Baker i Hallie Kate Eisenberg. Jared tak bardzo spodobał się widzom serialu Gilmore Girls, że wystąpił w kolejnych dwóch sezonach. Spędził także dwa miesiące w Australii, kręcąc zdjęcia do telewizyjnego filmu Ring of Endless Light, opartego na powieści Madeline L’Engle. Aktor urodził się i wychował w San Antonio, w Teksasie. W szkole średniej zainteresował się aktorstwem, zaczął wtedy chodzić na zajęcia aktorskie, występował w szkolnych przedstawieniach. W trakcie nauki w liceum wziął udział w konkursie aktorskim, zdobywając nagrody na poziomie regionalnym, stanowym i krajowym. Jest laureatem prezydenckiej nagrody szkolnej z roku 2000, przyznanej mu przez Narodową Fundację Rozwoju Sztuki. Aktor trafił do Hollywood za sprawą programu poszukiwania talentów. Brał udział w konkursie organizowanym przez miejscowy oddział Planet Hollywood, w którym nagrodą była możliwość prowadzenia ceremonii przyznania pierwszych nagród Teen Choice Awards. Wystąpił w roli prowadzącego na rok przed ukończeniem gimnazjum i był na tyle dobry, że zwrócił na siebie uwagę łowcy talentów. Po ukończeniu szkoły średniej Jared przeprowadził się do Los Angeles i jeszcze tego samego lata otrzymał rolę w serialu Gilmore Girls. Wystąpił także niedawno w serialu Macgyver sieci WB. JON ABRAHAMS (Dalton) błyskawicznie stał się jednym z najbardziej poszukiwanych młodych aktoró Hollywood. Zakończył właśnie pracę na planie filmu Prime, w którym wystąpił u boku Umy Thurman i Meryl Streep, film ma wejść na ekrany jesienią roku 2005. Mający 27 lat aktor wystąpił już w ponad 20 filmach. W kinie zadebiutował rolą Stevena w kontrowersyjnym filmie Kids. Zagrał potem rolę brata Seana Penna w filmie Dead Man Walking: Przed egzekucją. Inne filmy z jego udziałem to komercyjne hity Straszny film i Poznaj mojego tatę, w którym zagrał syna Roberta De Niro. Abrahams jest także pamiętany garnek roli Drugsa Delany’ego w filmie Outside Providence; a także z występów w filmach niezależnych Boiler Room i They. Inne filmy z jego udziałem to The Faculty, Bringing the Dead, Texas Rangers i Scenes of the Crime, w którym wystąpił także Jeff Bridges. Aktor zagrał w telewizyjnych serialach Boston Public, Law and Order i Law and Order: SVU. Oprócz występów w filmie i telewizji, Abrahams pracuje także na scenie, wystąpił w offbroadway’owych przedstawieniach Change Beds & Dance i Sugar Down Billie Hoak. Abrahams urodził się i dorastał w Nowym Jorku, mieszka tam nadal, gdy akurat nie pracuje w Los Angeles. ROBERT RI’CHARD (Blake) zajmuje się profesjonalnie aktorstwem odkąd ukończył 13 lat. Obecnie bierze udział w realizacji czwartego sezonu serialu komediowego One on One. Ri’chard wystąpił ostatnio w dramacie Coach Carter¸w którym zagrał także Samuel L. Jackson. Gra tam rolę Damiena Carter, syna prawdziwego, kontrowersyjnego trenera koszykówki z Północnej Kalifornii, który zniszczył swój niepokonany zespół wskutek bardzo złych wyników na studiach w roku 1999. W roku 1998 Ri’chard otrzymał nagrodę Daytime Emmy Award za występ w telewizyjnym filmie In His Father’s Shoes, z udziałem Lou Gossetta Juniora. Inne filmy telewizyjne z udziałem aktora to: Light It Up, z Vanessą Williams i Usherem Raymondem; Cousin Skeeter; seriale Once and Again; Boston Public; Dotyk anioła; My Wife and Kids; Nash Bridges; The Jamie Foxx Show i film Feast of All Saints, do którego scenariusz napisała Anne Rice. Aktor urodził się i wychował w Los Angeles, obecnie kończy studia na uniwersytecie Loyola Marymount University. W wolnym czasie lubi snowboarding, futbol amerykański i baseball.
FILMOWCY
Znany reżyser filmów reklamowych JAUME COLLET-SERRA (Reżyser) 12 lat temu przeprowadził się z Barcelony do Los Angeles. Po ukończeniu szkoły filmowej zaczął karierę w przemyśle filmowym od stanowiska montażysty. Potem zajął się reżyserią teledysków i reklamówek. W swojej karierze zrealizował reklamówki Socom: Navy Seals dla Playstation; Skipping CD dla Budweisera; The Cat in the Hat dla firmy Mastercard; Seat dla linii Delta; Lowrider dla Miller Lite; NASCAR dla Pontiaca; Cell Phone dla Smirnoff Ice; Missile dla Renault; Office (z udziałem Brada Pitta) dla JT Roots; i Mermaids dla 7UP. Dom woskowych ciał to debiut reżyserski Jaume’a w filmie fabularnym. JOEL SILVER (Producent) to jeden z najbardziej znanych producentów w branży filmowej. Wyprodukował ponad 40 filmów, w tym rewolucyjną trylogię Matrix, przebojową serię czterech filmów Zabójcza broń i doskonałe filmy akcji Szklana pułapka i Predator. Do chwili obecnej wyprodukowane przez niego filmy przyniosły łączny dochód ponad 5 miliardów dolarów na całym świecie, przy przeciętnej ponad 100 milionów dolarów na tytuł. Silver wyprodukował horror Dom woskowych ciał, remake klasycznego filmu z roku 1953, w którym występują Elisha Cuthbert, Chad Michael Murray i Paris Hilton. Film został zrealizowany przez firmę Dark Castle Entertainment. Firmę założyli Silver i Robert Zemeckis, realizując pomysł zmarłego impresario Williama Castle’a. Dark Castle ma już w dorobku szereg udanych filmów, w tym przebojowy Dom na przeklętym wzgórzu, który wszedł na ekrany w Halloween 1999, a także Trzynaście duchów z roku 2001, Statek widmo z roku 2002 i thriller Gothika, w którym wystąpiła laureatka Oskara Halle Berty. Ten ostatni obraz wszedł na ekrany w roku 2003. Silver zajmuje się obecnie produkcją filmu The Reaping, w którym zagra nagrodzona Oskarem Hilary Swank, tytuł wejdzie na ekrany w roku 2006. W drugiej swojej firmie, Silver Pictures, Silver produkuje obecnie film V For Vendetta, w którym w rolach głównych wystąpią Natalie Portman Jamek Hugo Weaving, tytuł ten powstaje we współpracy z twórcami Matriksa, braćmi Wachowski. Film oparty jest na znanym komiksie V For Vendetta autorstwa Alana Moore’a, rysowanym przez Davida Lloyda. V for Vendetta wejdzie na ekrany kin 4 listopada 2005 roku. W bieżącym roku w kinach zobaczymy także inny film wyprodukowany przez Silvera, a mianowicie romantyczny thriller Kiss Kiss Bang Bang, napisany i wyreżyserowany przez scenarzystę serii Zabójca broń Shane’a Blacka, z udziałem Roberta Downey’a Juniora, Vala Kilmera i Michelle Monaghan. Film będzie miał premierę w maju tego roku podczas festiwalu filmowego w Cannes. Wyprodukowany przez Silvera w 1999 roku Matrix przyniósł ogółem dochód w wysokości 456 milionów USD, będąc najbardziej dochodowym tytułem w historii Warner Bros. Pictures. Matrix, podziwiany za przełomowe zdjęcia i doskonałą realizację, zdobył także cztery nagrody Akademii, w tym za najlepsze efekty wizualne. Pierwsze wydanie DVD filmu sprzedało się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy, walnie przyczyniając się do sukcesu tego formatu na rynku. Druga część epickiej trylogii, Matrix Reaktywacja, przyniosła dochód w wysokości 739 milionów dolarów, była najbardziej dochodowym filmem roku 2003. W trakcie pierwszego weekendu wyświetlania film przyniósł dochód w wysokości 203 milionów dolarów. Nadzorując powstawanie filmów Matrix Reaktywacja i Matrix Rewolucje, Silver produkował jednocześnie powiązaną z filmami grę Enter the Matrix, która zawiera około godziny dodatkowych zdjęć. Autorami scenariusza gry są bracia Wachowski, w grze występuje Jada Pinkett Smith i Anthony Wong, wcielający się w role znane z filmowej trylogii. Silver był także producentem wykonawczym Animatrix, doskonałego zbioru dziewięciu nowel filmowych, zainspirowanych wizją świata przedstawionego w Matriksie. Silver wyprodukował także przebojowe filmy Romeo musi umrzeć, z Jetem Li Elit Aaliyah; Mroczną dzielnicę, z udziałem Stevena Seagala i DMXa; Kod dostępu, z udziałem Johna Travolty, Hugha Jackmana i Halle Berry; a także Cradle 2 the Grave, w którym wystąpili DMX i Jet Li. Silver rozpoczął swą karierę w firmie Lawrence Gordon Productions, gdzie ostatecznie zajął stanowisko prezesa do spraw produkcji filmowej. Był w tym okresie współproducentem filmów The Warriors, 48 godzin, Streets of Fire i Brewster’s Millions. Pierwszą produkcją, zrealizowaną pod agendą własnej firmy, Silver Pictures, było Commando, po których na ekrany weszły Jumpin’ Jack Flash i Predator. Następnie jego firma wyprodukowała Zabójczą broń, Zabójczą broń 2, Zabójczą broń 3 i Zabójczą broń 4, a także Szklana pułapkę, Szklana pułapkę 2, Ostatniego skauta, Człowieka demolkę, Richie Rich i Teorię spisku. Silver, wraz z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem, był producentem wykonawczym cieszącego się olbrzymią popularnością serialu Opowieści z krypty, jak również dwóch filmów fabularnych, opartych na motywach tej serii. Silver jest jednym z założycieli Dark Castle Entertainment, firmy producenckiej stworzonej wraz z Robertem Zemeckisem. Jej celem jest produkcja horrorów. Pierwszym filmem, który zrealizowała ta wytwórnia, jest Dom na przeklętym wzgórzu, który wszedł na ekrany kin w Halloween 1999 roku. W 1967 roku, studiując w Columbia High School w Maplewood, w New Jersey, Silver i jego przyjaciele wymyślili grę, nazwaną Ultimate Frisbee. Ten szybki sport zespołowy zdobył sobie od tego czasu popularność na całym świecie. Turnieje tej gry rozgrywane są obecnie w 42 krajach. Ultimate Frisbee było dyscypliną medalową podczas Igrzysk Światowych, rozgrywanych w sierpniu zeszłego roku w mieście Akita w Japonii. W roku 2002 ponad dwa tysiące graczy z 24 krajów wzięło udział w mistrzostwach świata w Ultimate Frisbee, w Honolulu na Hawajach. W lipcu tego roku zawodnicy z ponad 40 krajów wezmą udział w światowych mistrzostwach frisbeem jakie będą miały miejsce w Santa Cruz w Kalifornii. ROBERT ZEMECKIS (Producent) otrzymał nagrodę Akademii, Złoty Glob i nagrodę Gildii Reżyserów Amerykańskich za przebojowy film Forrest Gump.Liczne inne nagrody i wyróżnienia, jakie stały się udziałem twórców tego filmu, to – między innymi – Oskar dla najlepszego aktora (Tom Hanks) i dla najlepszego filmu. Zemeckis nakręcił jeszcze jeden film z Hanksem w roli głównej, nosi on tytuł Cast Away: Poza światem, którego realizacja była podzielona na dwa etapy, ze względu na konieczność dokończenia prac nad filmem Co kryje prawda? Zemeckis i Hanks byli producentami Cast Away: Poza światem, to samo stanowisko zajmowali także Steve Starkey i Jack Rapke. Wcześniej w swojej karierze Zemeckis napisał (wspólnie z Bobem Galem) i wyreżyserował film Powrót do przyszłości, najbardziej dochodowy film roku 1985, za scenariusz do niego Zemeckis i jego partner zostali wyróżnieni nominacjami do Oskara i nagrody Złotego Globu dla najlepszego scenariusza oryginalnego. Reżyser zrealizował potem jeszcze dwie części tego cyklu, Powrót do przyszłości, część II i część III. Całość jest jedną z najbardziej popularnych trylogii filmowych wszechczasów. Oprócz tego Zemeckis wyreżyserował i wyprodukował film Kontakt, w którym w roli głównej wystąpiła Jodie Foster. Film został zrealizowany na motywach bestsellerowej powieści Carla Sagana. Inne dzieła Zemeckisa to makabryczna komedia Ze śmiercią jej do twarzy, w której wystąpili Meryl Streep, Goldie Hawn i Bruce Willis. Zemeckis jest także autorem scenariusza i reżyserem filmu Kto wrobił królika Rogera?, w doskonały sposób łączącego grę aktorską i animację; wyreżyserował romantyczny film akcji Miłość, szmaragd i krokodyl, w którym wystąpili Michael Douglas i Kathleen Turner; jest także współautorem (z Bobem Galem) i reżyserem komedii Used Cars i I Wanna Hold Your Hand. Zemeckis wyprodukował także film Dom na przeklętym wzgórzu, był także producentem wykonawczym filmów Przerażacze, The Public Ele i Trespass, do którego wraz z Bobem Galem napisał scenariusz. Wraz z tym samym współpracownikiem napisali także scenariusz do filmu 1941, od którego datuje się współpraca Zemeckisa ze Stevenem Spielbergiem. Zemeckis jest także autorem kilku dzieł zrealizowanych dla potrzeb telewizji, w tym długometrażowego dokumentu dla stacji Showtime The Pursuit of Happiness, który podejmował temat wpływu narkotyków i alkoholu na dwudziestowieczne społeczeństwo. Inne filmy telewizyjne, jakie zrealizował, to odcinki serialu Spielberga Amazing Stories i serialu telewizji HBO Tales From the Crypt. W roku 1998 Zemeckis, Steve Starkey i Jack Rapke założyli firmę ImageMovers, zajmującą się produkcją filmowo–telewizyjną. Pierwszym zrealizowanym przez nich pod tym znakiem filmem był Co kryje prawda?, po którym na ekrany kin wszedł Cast Away: Poza światem, a w końcu Naciągacze. W marcu 2001 roku wydział filmowo–telewizyjny uniwersytetu stanu Południowa Kalifornia świętował otwarcie Centrum Sztuki Cyfrowej, ufundowanego przez Roberta Zemeckisa. To supernowoczesne centrum jest pierwszym w USA ośrodkiem szkoleniowym, specjalizującym się w nauczaniu montażu nieliniowego i produkcji nieliniowej, dysponuje własnymi halami zdjęciowymi, salą kinową na 50 osób, w skład wyposażenia centrum wchodzi także studio telewizyjne, z którego studenci uniwersytetu nadają własny program. SUSAN LEVIN (Producentka ) zaczęła pracować w firmie Silver Pictures w 1999 roku, objęła wtedy stanowiska wiceprezesa do spraw produkcji. Nadzorowała powstawanie filmów, takich jak Trzynaście duchów i Kod dostępu. Obecnie jest starszym wiceprezesem do spraw produkcji. Była współproducentką filmów Statek widmo i Cradle 2 The Grave a także producentką filmu Gothika. Obecnie nadzoruje produkcję filmów Wonder Woman, Superfly, i Speedracer. Była producentką wykonawczą w trakcie realizacji komedii Kiss Kiss, Bang Bang, w której wystąpili Robert Downey Junior i Val Kilmer, film będzie miał premierę na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes. Dodatkowo Levin nadzoruje także działalność Dark Castle Entertainment, firmy stworzonej przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa specjalnie do tworzenia horrorów. Wraz z Silverem i Zemeckisem produkuje w tej chwili film The Reaping, w którym gra nagrodzona Oskarem Hilary Swank, obraz wejdzie na ekrany w roku 2006. Przed rozpoczęciem pracy w Silver Pictures, Levin brała udział w produkcji przebojów Mortal Kombat i Mortal Kombat: Annihilation, nadzorowała też powstawanie serialu animowanego, opartego na tych filmach, była też pomocnikiem producenta filmu fabularnego Beowulf, zrealizowanego przez Dimension Films. Levin ukończyła wydział filmowy Uniwersytetu Południowej Kalifornii. CHAD HAYES i CAREY W. HAYES (Scenarzyści) zainteresowali się filmem fabularnym stosunkowo niedawno, wcześniej z dużym sukcesem pisali dla potrzeb telewizji. Dark Castle Entertainment wyprodukuje drugi, po Domu Woskowych Ciał, thriller ich autorstwa, noszący nazwę The Reaping. W roli głównej wystąpi w nim nagrodzona dwukrotnie Oskarem Hilary Swank. Inne projekty, nad którymi pracują bracia Hades, to film Powell i remake klasycznego thrillera The Blob. HERBERT W. GAINS (Producent wykonawczy) piastował ostatnio to stanowisko podczas realizacji filmu Little Black Book, z udziałem Brittany Murphy, był też producentem filmu Radio w reżyserii Michaela Tollina, w którym wystąpili Cuba Gooding Junior i Ed Harris. Gains był także producentem wykonawczym filmu Cradle 2 The Grave; współpracował z reżyserem Jakem Kasdanem podczas realizacji komedii Orange County; był producentem wykonawczym filmu Hardball, z udziałem Keanu Reevesa i Diane Lane; był producentem wykonawczym filmu Summer Catch, z udziałem Freddiego Prinze’a, Juniora. Wcześniej pracował jako współproducent udanych filmów Varsity Blues, Kibice do dzieła, Daylight i Ostatni smok. Gains był także kierownikiem produkcji filmów Negocjator i Polowanie na mysz. W swojej karierze zajmował także stanowisko asystenta reżysera, pracował w tej roli podczas kręcenia filmów Urodzeni mordercy, Między niebem a ziemią, Na fali, Wzgórza Pacyfiku, Dragon: The Bruce Lee Story, Wirujący seks i Fan. Obecnie zajmuje się realizacją filmu The Reaping, w którym gra laureatka nagrody Akademii Hilary Swank, obraz zrealizowany przez wytwórnię Dark Castle wejdzie do kin w roku 2006. STEVE RICHARDS (Producent wykonawczy) zaczął swoją karierę od objęcia stanowiska producenta wykonawczego w firmie Ridleya i Tony’ego Scottów, Scott Free, gdzie nadzorował, między innymi, produkcję filmu Sztorm. W roku 1995, po rozpoczęciu pracy w należącej do Joela Silvera firmie Silver Pictures, Richards pomógł w rozwoju firmy Decade Pictures i wyprodukował filmy Double Tap i Made Men. Kiedy w roku 1999 Silver i Robert Zemeckis założyli wytwórnię Dark Castle Entertainment, Richards odpowiadał za stronę finansową przedsięwzięcia i za zagraniczną dystrybucję pierwszego filmu Dark Castle, remake’u klasycznego filmu Williama Castle’a Dom na przeklętym wzgórzu. Richards zajmował się potem produkcją filmu Jane Doe dla USA Networks, brał także udział w realizacji filmów Dungeons & Dragons, Trzynaście duchów, Proximity i Statek widmo, jak również Animatrix i Matrix: Reaktywacja. BRUCE BERMAN (Producent wykonawczy) jest prezesem do spraw światowej produkcji kinowej firmy Warner Bros. Pictures. Pod jego kierownictwem firma wyprodukowała i dystrybuowała filmy, takie jak: oskarowy Wożąc panią Daisy, Chłopcy z ferajny, Uznany za niewinnego, Robin Hood: książę złodziei, Batman Forever, Malcolm X, The Bodyguard, JFK, Ścigany, Dave, Czas zabijania i Twister. W 1996 roku Berman założył firmę Plan B Entertainment, związaną ze studiem Warner Bros. Ta niezależna firma produkcyjna została później nabyta przez Village Roadshow Pictures. Village Roadshow Pictures, w której Berman piastuje obecnie stanowisko prezesa i kierownika produkcji, pracuje obecnie nad ponad 20 projektami. Do ostatnich dzieł Bermana należą: Training Day, Koty i psy, Złoto pustyni, Matrix, Depresja gangstera, Piekielna głębia, Totalna magia i Kosmiczni kowboje, a także wspólna produkcja Warner Bros. Pictures i Castle Rock Entertainment, Miss agent. Berman jest także producentem wykonawczym dwóch sequeli niezwykle popularnego filmu Matrix, Matrix: Reaktywacja i Matrix: Rewolucje. Jednym z niedawnych wyprodukowanych przez Bermana doskonałych filmów była Rzeka tajemnic, wyreżyserowana przez Clinta Eastwooda, z udziałem nagrodzonych Oskarami Seana Penna i Tima Robbinsa. W 1996 roku Berman założył firmę Plan B Entertainment, związaną ze studiem Warner Bros. Ta niezależna firma produkcyjna została później nabyta przez Village Roadshow Pictures. Village Roadshow Pictures, w której Berman piastuje obecnie stanowisko prezesa i kierownika produkcji, pracuje obecnie nad ponad 20 projektami. Do ostatnich dzieł Bermana należą: Training Day, Koty i psy, Złoto pustyni, Matrix, Depresja gangstera, Piekielna głębia, Totalna magia i Kosmiczni kowboje, a także wspólna produkcja Warner Bros. Pictures i Castle Rock Entertainment, Miss agent. Berman jest także producentem wykonawczym dwóch sequeli niezwykle popularnego filmu Matrix, Matrix: Reaktywacja i Matrix: Rewolucje. Jednym z niedawnych wyprodukowanych przez Bermana doskonałych filmów była Rzeka tajemnic, wyreżyserowana przez Clinta Eastwooda, z udziałem nagrodzonych Oskarami Seana Penna i Tima Robbinsa. Inne filmy, które widzieliśmy niedawno na ekranach, a które powstały pod jego kierownictwem, to Ocean’s Twelve; Constantine, z udziałem Keanu Reevesa i Miss Agent 2: Uzbrojona i urocza. Obecnie Berman zajmuje się nadzorem projektu filmu Charlie and the Chocolate Factory, w którym wystąpi Johnny Depp, a który wyreżyseruje Tim Burton. RICHARD MIRISCH (współproducent) zajmował to samo stanowisko podczas realizacji filmów wytwórni Dark Castle Gothika, Statek widmo i Trzynaście duchów. Wcześniej zajmował stanowisko pomocnika producenta w wytwórni Warner Bros. Pictures, gdzie brał udział w realizacji filmu Matrix i serialu HBO Opowieści z krypty. Mirisch brał także udział w realizacji innych produkcji wytwórni Silver Pictures - Ricochet, Ostatni Skaut i Tales from the Crypt: Bordello of Blood. Mirisch rozpoczął swoją karierę zawodową od pracy w firmie The Avnet/Kerner Company, gdzie zajmował stanowisko asystenta reżysera Paula Brickmana podczas realizacji filmu Men Don’t Leave, z udziałem Jessiki Lange W tym roku mija dwadzieścia osiem lat, odkąd STEPHEN WINDON (Operator) stanął po raz pierwszy za obiektywem kamery filmowej. Stephen pracował początkowo dla telewizji, zajmował wtedy stanowisko pomocnika kamerzysty. Stopniowo awansował, w końcu został operatorem prestiżowej sieci telewizyjnej Australian Broadcasting Corporation. Po nakręceniu zdjęć do ponad 30 telewizyjnych filmów dokumentalnych, (A Big Country) i kilku seriali (Police Rescue, Leaving of Liverpool, Children of the Dragon), odszedł z ABC, by pracować na własny rachunek przy realizacji filmów fabularnych i reklamówek telewizyjnych. Międzynarodowa kariera Stephena rozpoczęła się w roku 1993 kiedy zaproponowano mu realizację zdjęć do amerykańskiego filmu Rapa-Nui, w reżyserii Kevina Reynoldsa (Robin Hood – Książe złodziei, Wodny świat), produkowanego przez Kevina Costnera i Jima Wilsona dla wytwórni Warner Bros. Pictures. Zrealizował potem zdjęcia do kilku australijskich filmów fabularnych i amerykańskich filmów telewizyjnych, po czym nakręcił Firestorm i Patriotę, oba wyreżyserowane przez nagrodzonego Oskarem filmowca z Australii, Dean Semlera. W roku 1997 zaproponowano mu realizację zdjęć do filmu Listonosz, w reżyserii Kevina Costnera. Wkrótce potem kręcił zdjęcia do innego wysokobudżetowego filmu Warner Bros. Pictures, Piekielna głębia, wyreżyserowanego przez Renny’ego Harlina (Na krawędzi, Szklana pułapka 2). Stephan współpracował ostatnio z reżyserem Kevinem Donovanem, nakręcił dla niego zdjęcia do filmu The Tuxedo, w którym wystąpili Jackie Chan i Jennifer Love Hewitt. Dodatkowo Stephen jest autorem zdjęć do setek reklamówek telewizyjnych, zarówno australijskich, jak i prezentowanych na całym świecie. W trakcie swojej długiej kariery Stephen otrzymał siedmiokrotnie nagrodę Australian Cinematographers Society, dwukrotnie nagrodę Australian Film Institute, a także nominację do nagrody Australian Film Critics. Należy do amerykańskiej gildii operatorów filmowych, jest także członkiem międzynarodowej gildii operatorów filmowych, mieszczącej się w Local 600 West Coast, USA. GRAHAM “GRACE’’ WALKER (Kierownik produkcji) to jeden z najbardziej utalentowanych australijskich kierowników produkcji. Brał udział w realizacji filmów wytwórni Dark Castle Entertainment Gothika i Statek widmo; pracował na planie filmów Królowa przeklętych; Pitch Black, z udziałem Vina Diesela; Wyspa doktora Moreau, w reżyserii Johna Frankenheimera, z udziałem Marlona Brando i Vala Kilmera; Mad Max 2:The Road Warrior; Mad Max poa kopułą gromu – oba w reżyserii George’a Miller’a, a także na planie filmów Petera Faimana Krokodyl Dundee; Phillipa Noyce’a Dead Calm, z udziałem Nicole Kidman i Sam Nealea; Geoffa Burtona i Kevina Dowlinga The Sum Of Us; Reckless Kelly i The Coca Cola Kid. Walker był czterokrotnie nominowany do nagrody AFI, nagrodę tę otrzymał za kierownictwo produkcji filmu Mad Max 2: The Road Warrior. Walker był konsultantem w trakcie produkcji animowanego filmu. JOEL NEGRON (Montażysta) pracował ostatnio przy powstawaniu filmu Man of the House. Inne filmy, przy których realizacji pracował to: Big Fish, XXX, Jeździec bez głowy i Planeta małp. Negron pracował także przy powstawaniu licznych filmów w roli dodatkowego montażysty lub pomocnika montażysty. Montował wtedy filmy: Prawdziwe kłamstwa, Marsjanie atakują, Con Air, Armageddon, Wróg publiczny, 60. sekund i Pearl Harbor. JOHN OTTMAN (Muzyka) ukończył wydział filmowo-telewizyjny Uniwersytetu Stanu Południowa Kalifornia w roku 1988, w roku 1997 magazyn Daily Variety zamieścił jego nazwisko na liście 50 ludzi, których kariera jest warta obserwacji. Ottman jest dobrze znany In Hollywood z łączenia dwóch pasji – oprócz pisania muzyki filmowej zajmuje się bowiem także montażem, często zresztą łączy te dwie funkcje. Muzyk jest laureatem nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, przyznanej mu za montaż filmu Podejrzani, za muzykę do tego obrazu nagrodzono go nagrodą Saturn Award. Ostatnio napisał muzykę i zmontował film X-Men 2: X-Men United; za muzykę do pilota serialu Fantasy Island nominowano go do nagrody Emmy. Otoman wyreżyserował, napisał muzykę i zmontował film Urban Legends: Final Cut. Inne filmy, do których napisał muzykę, to: Halloween H20: 20 lat później, Telemaniak, Apt Pupil, Bubble Boy, Eight Legged Freaks, Trapped, Gothika, Komórka i Hide and Seek. Wkrótce zacznie pracować przy realizacji filmów Kiss Kiss, Bang Bang, Fantastic Four i Superman Returns.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.